Sammolta uusi pitkäaikainen kannustinjärjestelmä

Sampo-konsernin johdon ja muiden avainhenkilöiden sitouttamisessa ja kannustamisessa painotetaan jatkuvuutta. Sampo Oyj:n hallitus on päättänyt tänään uuden pitkän aikavälin kannustinjärjestelmän 2011:1 käyttöönotosta. Järjestelmä on suunnattu Sampo-konsernin johdolle sekä muille konsernin avainhenkilöille. Järjestelmään kuuluu kaikkiaan noin 115 henkilöä.

Järjestelmä käsittää enintään 4,5 miljoonaa kannusteyksikköä, joista vähintään 95 prosenttia jaetaan syys-lokakuussa 2011 ja enintään 5 prosenttia jaetaan syyskuussa 2012. Vuonna 2011 jaettuihin kannusteyksiköihin pohjautuvat, järjestelmän perusteella mahdollisesti suoritettavat maksut jakautuvat vuosille 2014-2016 ja vuonna 2012 mahdollisesti jaettaviin kannusteyksikköihin perustuvat maksut jakautuvat vuosille 2015-2017.

Kannusteyksiköiden jakaminen perustuu yksilön työsuorituksen, kyseisen liiketoiminta-alueen ja/tai liiketoimintayksikön sekä kyseisen konserniyhtiön ja Sampo-konsernin kokonaistuloksen kokonaisarviointiin. Myös laadulliset kriteerit tulee ottaa arvioinnissa huomioon.

Järjestelmän mukaisesti maksettavat kannustepalkkiot perustuvat Sampo Oyj:n A-osakkeen hintaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä, minkä lisäksi palkkioiden suorittamisen edellytyksenä on, että järjestelmän ehdoissa määritellyt vakuutusliikkeen tuotto ja riskisopeutetun pääoman tuotto ylittävät asetetut kynnysarvot.

Riskinottajiksi määritellyille avainhenkilöille (Ruotsi, Norja ja Tanska) ja huomattavaa muuttuvaa palkkiota saaville työntekijöille (Suomi) maksettaviin palkkioihin sovelletaan sääntöä kannustepalkkion osan lykkäämisestä. Säännön mukaan kannustepalkkiosta verojen ja vastaavien maksujen vähentämisen jälkeen 60 prosenttia maksetaan osakkeina ja 40 prosenttia käteisenä. Osakkeet ovat luovutusrajoituksen alaisia kolme vuotta kannustepalkkion maksamisesta.

Kannustinjärjestelmän 2011:1 ehdot ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/palkitseminen.

Lähtökurssi ja järjestelmän teoreettinen markkina-arvo ovat nähtävissä edellä mainitussa osoitteessa 29.9.2011.

Sampo on tänään julkaissut www.sampo.com/palkitseminen -osoitteessa myös uudistetut Palkitsemisperiaatteensa.

Jarmo Salonen
Johtaja, sijoittajasuhteet ja konserniviestintä