Sammon ydinliiketoiminnat menestyivät odotusten mukaisesti

Sampo-konsernin tulos ennen veroja vuoden 2011 tammi-syyskuulta aleni 906 miljoonaan euroon (959 miljoonaa tammi-syyskuussa 2010) osakkeista tehtyjen 189 miljoonan euron arvonalentumistappiokirjausten vuoksi. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos laski 162 miljoonaan euroon (1 344).

- Kolmannella neljänneksellä Sammon tulos oli linjassa odotusten kanssa. 906 miljoonan euron tulos oli vain 5 prosenttia alempi kuin vuotta aiemmin vastaavana aikana. Arvonalentumistappiokirjaukset huomioiden tulos oli silti erittäin hyvä, sanoo konsernijohtaja Kari Stadigh.

Osakekohtainen tulos oli 1,35 euroa (1,43). Osakekohtainen tulos markkina-arvoin oli 0,29 euroa (2,39) ja konsernin oman pääoman tuotto oli 2,5 prosenttia (22,3).

Sampo Oyj:n likviditeettiasema on vahva. Yhtiö on saanut katsauskauden jälkeen 406 miljoonaa euroa osinkoina vahinkovakuutustytäryhtiöltään Ifiltä. Sampo Oyj:llä on tällä hetkellä noin miljardin euron arvosta käteisvaroja ja käteiseksi rinnastettavia rahamarkkinainstrumentteja.

Osakekohtainen substanssi 30.9.2011 oli 13,62 euroa (17,79). Substanssi aleni Nordean osakekurssin laskun, osakemarkkinoiden heikon kehityksen ja huhtikuussa 2011 maksetun osingon vuoksi. Konsernin käyvän arvon rahasto aleni verojen jälkeen 220 miljoonaan euroon (736).

Vahinkovakuutustoiminnan yhdistetty kulusuhde parani tammi-syyskuussa 92,6 prosenttiin (93,0). Vahinkovakuutustoiminnan tulos ennen veroja aleni 465 miljoonaan euroon (519). Sammon nettotuloksesta 373 miljoonaa euroa (371) tuli Nordeasta. Henkivakuutustoiminnan tulos ennen veroja nousi 107 miljoonaan euroon (100).

Sampo-konsernin odotetaan tekevän hyvän tuloksen vuodelta 2011 pois lukien arvonalentumistappiokirjaukset, mikäli niitä syntyy lisää.

Nykyinen kriisi voi kärjistyessään vaikuttaa konsernin toimintaan epäsuotuisasti, vaikka Sampo-konsernin yhtiöt eivät omista vaikeuksissa olevien valtioiden velkakirjoja ja konsernin sijoitukset Pohjoismaiden ulkopuolisiin pankkeihin ovat pieniä.

Ifin odotetaan vuonna 2011 saavuttavan pitkän aikavälin tavoitteensa alle 95 prosentin yhdistetystä kulusuhteesta ja raportoivan koko vuodelta 2011 yhdistetyksi kulusuhteeksi 92 - 94 prosenttia.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan säilyvän huomattavana ja vahvistuvan edelleen Nordean julkaisemien tehostamistoimien (New Normal Plan) vaikutusten alkaessa näkyä.

Mandatum Lifen kannattavuus on erittäin riippuvainen pääomamarkkinoiden kehityksestä ja mikäli kuohunta markkinoilla jatkuu, voi sillä olla epäsuotuisa vaikutus yhtiön tulokseen.

Sammon tammi-syyskuun 2011 osavuosikatsaus sekä konsernijohtaja Kari Stadighin ja talousjohtaja Peter Johanssonin video ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos. Kyseisessä osoitteessa on saatavilla myös osavuosikatsausta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031

Sampo järjestää englanninkielisen puhelinkonferenssin tänään klo 16.00 alkaen. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon +44 207 162 0025 (Eurooppa) tai +1 334 323 6201 (Pohjois-Amerikka). Osallistujia pyydetään ilmoittamaan puhelinkonferenssin ID-numero 904792 ja nimi "Sampo plc 2011 Q3 release". Puhelinkonferenssia voi myös seurata suorana lähetyksenä internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.