If Vahinkovakuutusyhtiön yhteistoimintaneuvottelut päätökseen

Sampo-konserniin kuuluva If Vahinkovakuutusyhtiö Oy (Suomi) on saanut päätökseen 18.11.2014 aloitetut yhteistoimintaneuvottelut, joiden kohteena oli noin 340 työntekijää. Yt-neuvotteluihin kutsutuista 200 työskentelee henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu- ja myyntiorganisaatiossa (puhelinpalvelu, autoliikekanava ja konttoriverkosto) ja 140 IT-palveluissa. Yt-neuvottelujen lopputuloksena Ifistä lähtee yhteensä 122 henkilöä, joista 73 työsuhdetta päättyy vapaaehtoisiin sopimuksiin, 44 eläkejärjestelyihin ja 5 irtisanomisiin.  IT-palveluiden henkilömäärä vähenee 18 henkilöllä.

Asiakaspalvelu- ja myyntiorganisaatiossa käytyjen yt-neuvottelujen pääasiallinen tarkoitus oli toiminnan uudelleenorganisointi kovenevan kilpailun takia, ei työntekijöiden määrän vähentäminen. Näin ollen If Vahinkovakuutusyhtiö rekrytoi työntekijöitä puhelinpalvelukeskuksiin Turkuun ja Espooseen. IT-toimintojen yhteistoimintaneuvottelujen perusteena oli toimintojen pohjoismainen uudelleenorganisointi ja yhteispohjoismaisiin tietojärjestelmiin siirtyminen.

Syyskuun lopussa 2014 If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n (Suomi) henkilöstömäärä oli 1 742 henkeä. Koko pohjoismaisen If Vahinkovakuutus -konsernin henkilöstömäärä oli 6 170 henkeä.

Jarmo Salonen
johtaja, sijoittajasuhteet ja konserniviestintä