Sampo-konsernilta kaikkien aikojen paras tulos markkina-arvoin laskettuna

Sampo-konserni rikkoi vuonna 2009 ennätyksiä. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos kohosi 3 423 miljoonaan euroon (-2 254). Sekä vahinkovakuutus- että henkivakuutusliiketoiminta tekivät markkina-arvoin mitaten kaikkien aikojen parhaat tuloksensa. Konsernin osakekohtainen substanssi nousi sijoitusomaisuuden arvonnousun ansiosta ennätystasolle 14,63 euroon (8,28).

- Erinomainen tulos kerta kaikkiaan, kommentoi konsernijohtaja Kari Stadigh.

Konsernin raportoitu tulos ennen veroja vuodelta 2009 oli 825 miljoonaa euroa (870). Konsernin osakekohtainen tulos oli 1,14 euroa (1,18).

Vahinkovakuutustoiminnan tulos ennen veroja nousi 644 miljoonaan euroon (549). Markkina-arvoin tulos kohosi 1 353 miljoonaan euroon (-19). Vakuutustekninen tulos säilyi hyvänä ja yhdistetty kulusuhde koko vuodelta 2009 oli 92,1 prosenttia (91,8).

Henkivakuutustoiminnan tulos ennen veroja oli 121 miljoonaa euroa (140). Markkina-arvoin tulos kohosi 658 miljoonaan euroon (-511).

Omistusyhteisö-segmentin tulos ennen veroja aleni 36 miljoonaan euroon (180), josta Nordean maksama osinko oli 80 miljoonaa euroa (130).

Sampo-konserni odottaa vuodelta 2010 hyvää tulosta. Vakaan vakuutusteknisen tuloksen arvioidaan saavan tukea sijoitustoiminnan vahvoista tuloksista sekä osakkuusyhtiö Nordean tuloksesta kirjattavasta osuudesta.

- Vahvan pääomamme ja viime vuoden erittäin hyvän tuloksen valossa ehdotamme 25 prosentin korotusta osinkoon, konsernijohtaja Kari Stadigh sanoo.

Sammon hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle osinkoa jaettavaksi 1,00 euroa osakkeelta (0,80).

Sammon hallitus on päättänyt tänään uudesta osinkopolitiikasta. Uuden osinkopolitiikan mukaisesti maksettujen osinkojen kokonaismäärä on kunakin vuonna vähintään 50 prosenttia konsernin nettotuloksesta poikkeuserät pois lukien. Osingonjaon lisäksi yhtiö voi ostaa omia osakkeitaan. Uutta politiikkaa sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2010 maksettavaan osinkoon.
Tilinpäätöstiedote tammi-joulukuulta 2009, konsernijohtaja Kari Stadighin haastatteluvideo ja tilinpäätöstiedotetta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Sampo järjestää suomenkielisen lehdistötilaisuuden tänään klo 12.30 Pörssitalon Peilisalissa osoitteessa Fabianinkatu 14, Helsinki, ja englanninkielisen puhelinkonferenssin klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon +44 207 162 0125. Tunnus: SAMPO. Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031