Sammon tytäryhtiön Ifin yhdistetty kulusuhde ennätykseen ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Sampo-konsernin tulos ennen veroja tammi-maaliskuussa 2014 nousi 396 miljoonaan euroon, kun tulos ennen veroja oli vuotta aiemmin 370 miljoonaa euroa. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos aleni 374 miljoonaan euroon (490).

- Ifin yhdistetty kulusuhde parani 90,3 prosenttiin, kun sekä riskisuhde että toimintakulusuhde alenivat. Tämä oli paras ensimmäisen vuosineljänneksen kulusuhde yhtiön historiassa, sanoo konsernijohtaja Kari Stadigh.

Vertailuajankohtana vuoden 2013 tammi-maaliskuussa vahinkovakuutustoiminnan yhdistetty kulusuhde oli 90,9 prosenttia. Yhdistetty kulusuhde on talvisäiden vuoksi ensimmäisellä kvartaalilla yleensä korkeimmillaan.

Keskeiset tunnusluvut

• Osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa (0,57) ja markkina-arvoin laskettu osakekohtainen tulos oli 0,66 euroa (0,88).
  • Konsernin oman pääoman tuotto oli 13,7 prosenttia (19,1).
  • Osakekohtainen substanssi nousi maaliskuun 2014 lopussa 24,06 euroon (22,15).
  • Vahinkovakuutussegmentin tulos ennen veroja oli 194 miljoonaa euroa (204).
  • Nordean tammi-maaliskuun 2014 nettotuloksesta kirjataan Sammolle 170 miljoonaa euroa (162).
  • Henkivakuutussegmentin tulos ennen veroja oli 37 miljoonaa euroa (36).

Näkymät vuodelle 2014

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2014.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Vahinkovakuutustoiminnan odotetaan vuonna 2014 saavuttavan yhdistetty kulusuhde -tavoitteensa, jonka mukaisesti pitkän aikavälin kulusuhde on alle 95 prosenttia. Koko vuoden yhdistetyn kulusuhteen arvioidaan olevan 89-92 prosenttia.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Sammon tammi-maaliskuun 2014 osavuosikatsaus ja osavuosikatsausta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031

Sampo järjestää englanninkielisen puhelinkonferenssin tänään klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (0)9 8171 0461, +46 (0)8 5199 9350, +44 (0)20 7660 2077 tai +1 855 269 2605. Puhelinkonferenssin nimi on "Sampo's Interim Report Q1/2014". Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös osoitteessa www.sampo.com/tulos.