Sampo-konsernin tulos parani tammi-syyskuussa 2015

Sampo-konsernin tulos ennen veroja tammi-syyskuussa 2015 oli 1 475 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana oli 1 313 miljoonaa euroa. Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos aleni samalla aikavälillä 1 099 miljoonasta eurosta 1 031 miljoonaan euroon.

- Sampo-konsernin vakuutusliiketoiminnat kehittyivät hyvin toimintaympäristön haasteista huolimatta. Ifin yhdistetty kulusuhde parani tammi-syyskuussa 84,6 prosenttiin, mikä oli kaikkien aikojen paras tammi-syyskuun kulusuhde, konsernijohtaja Kari Stadigh toteaa.

Tammi-syyskuun yhdistettyä kulusuhdetta vahvistivat toisella vuosineljänneksellä kirjatut kertaluonteiset erät. Ilman kertaluonteisia eriäkin tammi-syyskuun yhdistetty kulusuhde 2015 ylsi uuteen ennätykseen laskiessaan 86,1 prosenttiin. Vertailuajankohtana vahinkovakuutustoiminnan yhdistetty kulusuhde oli 87,8 prosenttia.

- Henkivakuutustoiminnan sijoitussidonnainen vakuutusmaksutulo oli kaikkien aikojen korkein. Myös kustannustehokkuus parani ja kustannusliikkeen tulos nousi kaikkien aikojen ennätykseensä 20 miljoonaan euroon, Stadigh sanoo.

Keskeisiä tunnuslukuja

• Osakekohtainen tulos nousi 2,31 euroon (2,05). Markkina-arvoin laskettu osakekohtainen tulos aleni 1,84 euroon (1,96).
  • Konsernin oman pääoman tuotto aleni 12,6 prosenttiin (13,6).
  • Osakekohtainen substanssi oli syyskuun 2015 lopussa 22,77 euroa (22,63).
  • Konsernin käyvän arvon rahasto verojen jälkeen laski 831 miljoonaan euroon (1 017).
  • Vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos ennen veroja kasvoi 756 miljoonaan euroon (711).
  • Osakkuusyhtiö Nordean tammi-syyskuun 2015 nettotuloksesta kirjattiin Sammolle 577 miljoonaa euroa (501).
  • Henkivakuutusliiketoiminnan tulos ennen veroja oli 132 miljoonaa euroa (112).

Näkymät loppuvuodelle 2015

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2015.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Vahinkovakuutustoiminnan odotetaan vuonna 2015 saavuttavan yhdistetty kulusuhde -tavoitteensa, jonka mukaisesti pitkän aikavälin kulusuhde on alle 95 prosenttia. Vahinkovakuutustoiminnan koko vuoden yhdistetyksi kulusuhteeksi arvioidaan 86 - 88 prosenttia, kun ei huomioida Norjan eläkeuudistuksen ja Suomen annuiteettien diskonttauskoron muutoksen positiivista kokonaisvaikutusta.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Sammon tammi-syyskuun 2015 osavuosikatsaus ja sitä täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi järjestetään klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (09) 8171 0495, +44 (0)20 3194 0552, +46 (0)8 566 42 702 tai +1 855 716 1597. Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031