Sampo: Hyvä tulos jälleen, yhdistetty kulusuhde säilyi ennätyksellisen vahvana

Sampo-konsernin tammi-syyskuun 2016 tulos ennen veroja oli 1 343 miljoonaa euroa, kun se vertailuajankohtana oli 1 475 miljoonaa.

- Tulos oli hyvä haastavista olosuhteista huolimatta ja vakuutustekninen tulos oli jopa erinomainen. Ifin yhdistetty kulusuhde säilyi ennätyksellisen vahvana, konsernijohtaja Kari Stadigh sanoo.

Vahinkovakuutuksen tammi-syyskuun 2016 yhdistetty kulusuhde oli 84,0 prosenttia kertaluonteiset erät huomioiden ja ilman niitä 86,3 prosenttia. Vertailuajankohtana tammi-syyskuussa 2015 vastaavat luvut olivat 84,6 prosenttia ja 86,1 prosenttia.

Muut keskeiset tunnusluvut tammi-syyskuussa 2016

• Osakekohtainen tulos laski 2,11 euroon (2,31). Markkina-arvoin laskettu osakekohtainen tulos nousi 2,16 euroon (1,84).
  • Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos nousi 1 212 miljoonaan euroon (1 031).
  • Konsernin oman pääoman tuotto oli 14,1 prosenttia (12,6).
  • Osakekohtainen substanssi oli syyskuun 2016 lopussa 21,81 euroa (23,79).
  • Vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos ennen veroja oli 660 miljoonaa euroa (756).
  • Osakkuusyhtiö Nordean tuloksesta kirjattiin Sammolle 546 miljoonaa euroa (577).
  • Henkivakuutusliiketoiminnan tulos ennen veroja oli 157 miljoonaa euroa (132).

Näkymät loppuvuodelle 2016

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2016.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Vahinkovakuutustoiminnan koko vuoden yhdistetyksi kulusuhteeksi arvioidaan 86 - 88 prosenttia, kun ei huomioida Ruotsin liikennevakuutuksen vastuuvelan purun vaikutusta.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Tammi-syyskuun 2016 osavuosiraportti ja raporttia täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat saatavilla osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi järjestetään klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (09) 7479 0361, +1 719 457 2086, +44 (0)203 043 2003 tai +46 (0)8 5033 6574. Puhelinkonferenssin koodi on 9535979. Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031