Sampo-konsernin tilinpäätöstiedote vuodelta 2009 ja osinkoehdotus

Kaikkien aikojen paras tulos markkina-arvoin laskettuna

Sampo-konsernin markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos kohosi 3 423 miljoonaan euroon (-2 254). Tulos ennen veroja vuodelta 2009 oli 825 miljoonaa euroa (870).

• Osakekohtainen tulos oli 1,14 euroa (1,18). Käyvän arvon rahaston muutos huomioon ottaen osakekohtainen tulos oli 5,88 euroa (-3,52). Mikäli Sammon Nordea-omistuksen kirjauskäytäntö ei olisi muuttunut, olisi käyvän arvon rahaston muutoksen huomioiva osakekohtainen tulos ollut yli euron korkeampi. Konsernin oman pääoman tuotto vuonna 2009 oli 53,7 prosenttia (-32,4).
  • Hallitus ehdottaa 13.4.2010 järjestettävälle yhtiökokoukselle osinkoa jaettavaksi 1,00 euroa osakkeelta (0,80).
  • Osakekohtainen substanssi oli 14,63 euroa (8,28). Konsernin käyvän arvon rahasto nousi verojen jälkeen 296 miljoonaan euroon (-2 364)
  • Vahinkovakuutustoiminta ylsi markkina-arvoin mitaten 1 353 miljoonan euron (-19) tulokseen, mikä on yhtiön kaikkien aikojen paras tulos. Vakuutustekninen tulos säilyi hyvänä ja yhdistetty kulusuhde koko vuodelta 2009 oli 92,1 prosenttia (91,8). Tulos ennen veroja nousi 644 miljoonaan euroon (549). Oman pääoman tuotto oli 53,2 prosenttia (-0,8).
  • Henkivakuutustoiminnan tulos ennen veroja aleni hieman ja oli 121 miljoonaa euroa (140). Markkina-arvoin mitattuna tulos kohosi silti 658 miljoonaan euroon (-511), mikä on yhtiön kaikkien aikojen paras tulos markkina-arvoin. Oman pääoman tuotto markkina-arvojen muutokset huomioiden oli 97,6 prosenttia (-68,8).
  • Omistusyhteisö-segmentin tulos ennen veroja aleni 36 miljoonaan euroon (180). Käyvän arvon rahasto kasvoi -3 miljoonaan euroon (-1 759).

Sampo-konsernin tilinpäätöstiedote vuodelta 2009 kokonaisuudessaan, Kari Stadighin haastatteluvideo sekä tulostiedotetta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat nähtävissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Talousjohtaja Peter Johansson, puh. 010 516 0010
Sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja Jarmo Salonen, puh. 010 516 0030
Viestintäpäällikkö Maria Silander, puh. 010 516 0031

Sampo järjestää suomenkielisen lehdistötilaisuuden tänään klo 12.30 Pörssitalon Peilisalissa osoitteessa Fabianinkatu 14, Helsinki, ja englanninkielisen puhelinkonferenssin analyytikoille ja sijoittajille klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon +44 207 162 0125 (UK/Eurooppa) tai +1 334 323 6203 (Pohjois-Amerikka). Tunnus: SAMPO.

Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos. Puhelinkonferenssin tallenne on kuunneltavissa myöhemmin samassa osoitteessa.

Sampo julkaisee vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen 5.5.2010 ja vuosikertomuksen vuodelta 2009 viikolla 11.

JAKELU: