Sampo Oyj on sopinut koko Hastingsin hankkimisesta omistukseensa

|

Sampo Oyj on vahinkovakuutustoimintaan keskittyvän strategiansa mukaisesti tänään solminut sopimuksen Rand Merchant Investment Holdings Limitedin (RMI) Hastings-omistuksen hankkimisesta. Sopimuksen mukaan Sampo maksaa 685 miljoonaa Englannin puntaa RMI:n 30 prosentin vähemmistöosuudesta Hastingsissä ja RMI:llä olleesta optiosta hankkia 10 prosenttia Hastingsista toukokuuhun 2022 mennessä. Kaupan odotetaan toteutuvan tämän päivän aikana, kun kauppahinta on maksettu RMI:lle.

Marraskuussa 2020 toteutettu alkuperäinen osuuden hankinta huomioiden Sammon koko Hastings-omistuksesta maksamaksi kauppahinnaksi tulee 1 851 miljoonaa puntaa, eli noin 278 penceä osakkeelta. Vuoden 2022 konsensusennusteilla* laskettuna hinta vastaa p/e-kerrointa 14 ja tulosta vahvistava vaikutus olisi noin 4 prosenttia.

Vähemmistöosuuden ja option yhteissumma (685 miljoonaa puntaa) on noin 806 miljoonaa euroa, ja se rahoitetaan kassavaroilla. Hankinnalla on arviolta 14 prosenttiyksikön negatiivinen vaikutus Sammon Solvenssi II -vakavaraisuussuhteeseen ja sen odotetaan nostavan velkaisuusastetta noin 1 prosenttiyksikön. Järjestelyllä ei ole vaikutusta käynnissä olevaan 750 miljoonan euron omien osakkeiden osto-ohjelmaan eikä johdon ehdotukseen vähintään 2,00 euron ylimääräisestä osingosta osakkeelta.

- Toteutimme Hastings-kaupan marraskuussa 2020, jonka jälkeen yhtiön toimintojen laadukkuus ja henkilöstön vahva osaaminen ovat tehneet minuun yhä vain suuremman vaikutuksen. Olenkin ilahtunut, että meille tarjoutui mahdollisuus hankkia Hastings kokonaan omistukseemme, Sammon konsernijohtaja Torbjörn Magusson sanoo.

- Hastingsin ainoana omistajana saamme täyden hallinnan strategiaan, hallinnointikäytäntöihin ja pääomanhallintaan, mikä mahdollistaa ketterämmän päätöksenteon ja saumattoman osaamisenvaihdon Ifin kanssa. Odotan innolla sitä, että pääsen työskentelemään entistä tiiviimmin Hastingsin strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja täyden hyödyn irti saamiseksi yhtiön vahvasta asemasta Ison-Britannian digitaalisilla vakuutusmarkkinoilla, Magnusson jatkaa.

Goldman Sachs International toimi järjestelyssä Sampo Oyj:n taloudellisena neuvonantajana.

Puhelinkonferenssi

Sampo järjestää analyytikoille, sijoittajille ja median edustajille englanninkielisen puhelinkonferenssin, johon osallistuvat konsernijohtaja Torbjörn Magnusson, talousjohtaja Knut Arne Alsaker, strategiajohtaja Ricard Wennerklint sekä sijoittajasuhdejohtaja Sami Taipalus.

8.12. klo 10.15
Puh. 09 8171 0310, +46 8 5664 2651, +44 333 300 0804, +1 631 913 1422
Puhelinkonferenssin tunnus: 83030346#

Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti osoitteessa www.sampo.com/conferencecall. Tallenne puhelinkonferenssista julkaistaan myöhemmin.

Sami Taipalus
johtaja, sijoittajasuhteet

Mirko Hurmerinta
Sijoittajasuhdeasiantuntija

Lontoon pörssi

*) Perustuen 26.11.2021 julkaistuun Vara Researchin konsensukseen ilman Hastingsin 41 miljoonan euron ei-operatiivisia poistoja liittyen 70 prosentin omistusosuuden hankintaan marraskuussa 2020.