Erinomainen tulos Sammon vakuutusliiketoiminnoissa

Sampo-konsernin vakuutusyhtiöiden vahva tuloskehitys jatkui ja kompensoi pankkiliiketoiminnan vaisua tulosta. Tulos ennen veroja vahvistui vuoden 2018 tammi-syyskuussa 1 643 miljoonaan euroon viime vuoden 1 340 miljoonasta, kun vertailukauden luvussa ei huomioida 706 miljoonan euron kertaluonteista voittoerää.

- Tulos oli vahva Sammon kaikissa vakuutusyhtiöissä. Sekä ifin että Topdanmarkin yhdistetty kulusuhde oli erinomaisella tasolla ja asiakasmäärät kasvoivat kaikilla markkinoilla. Mandatum Lifen sijoitussidonnainen vastuuvelka nousi ennätystasolle, sanoo konsernijohtaja Kari Stadigh.

Keskeiset tammi-syyskuun 2018 tunnusluvut

• Sampo-konsernin tulos ennen veroja tammi-syyskuulta 2018 vahvistui 1 643 miljoonaan euroon (1 340), kun vertailukauden luvussa ei huomioida 706 miljoonan euron kertaluonteista voittoerää. Se aiheutui kirjanpitokäytännön muutoksesta Topdanmarkin muuttuessa osakkuusyhtiöstä tytäryhtiöksi.
  • Osakekohtainen tulos oli 2,38 euroa (3,35). Markkina-arvoin laskettu osakekohtainen tulos oli 1,92 euroa (3,51).
  • Oman pääoman tuotto oli 11,2 prosenttia (21,4). Osakekohtainen substanssi oli syyskuun 2018 lopussa 24,13 euroa (25,37).
  • If-segmentin tulos ennen veroja oli 626 miljoonaa euroa (603). Tammi-syyskuun 2018 yhdistetty kulusuhde oli 85,8 prosenttia (85,9).
  • Topdanmark-segmentin tulos ennen veroja kasvoi 170 miljoonaan euroon (90), kun vertailukauden kertaluonteinen voittoerä 706 miljoonaa euroa jätetään huomioimatta. Yhdistetty kulusuhde oli 82,7 prosenttia.
  • Nordean nettotuloksesta kirjattiin Sammolle 527 miljoonaa euroa (491).
  • Mandatum-segmentin tulos ennen veroja vahvistui 385 miljoonaan euroon (180).

Näkymät loppuvuodelle 2018

Sampo-konsernin liiketoiminta-alueiden odotetaan raportoivan hyvän toiminnallisen tuloksen vuonna 2018.

Markkina-arvoiset tulokset ovat kuitenkin varsinkin henkivakuutustoiminnassa vahvasti sidoksissa pääomamarkkinoiden kehitykseen. Matala korkotaso luo lisäksi haastavan ympäristön erääntyvien korkosijoitusten uudelleen sijoittamiseen.

Ifin koko vuoden 2018 yhdistetyksi kulusuhteeksi arvioidaan 85-87 prosenttia.

Topdanmark julkaisee oman tulosennusteensa vuosineljänneksittäin.

Nordean vaikutuksen konsernin tulokseen odotetaan olevan huomattava.

Tammi-syyskuun 2018 osavuosiraportti ja sitä täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ovat kokonaisuudessaan saatavilla osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Analyytikoille ja sijoittajille järjestetään englanninkielinen puhelinkonferenssi klo 16.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon (09) 8171 0310, +1 631 913 1422, +44 (0)333 300 0804 tai +46 (0)8 5664 2651. Puhelinkonferenssin koodi on 42298915#.

Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti myös internetissä osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Sijoittajasuhde- ja viestintäasiantuntija, mediasuhteet, Mirko Hurmerinta, puh. 010 516 0032