Sampo-konsernin yritysvastuuraportti vuodelta 2020 on julkaistu

Sampo-konsernin yritysvastuuraportti vuodelta 2020 on julkaistu Sammon vuosiraportointisivustolla osoitteessa www.sampo.com/vuosi2020. Raportin suurimpia muutoksia edellisiin vuosiin verrattuna ovat olennaisten aiheiden syvällisempi käsittely ja keskeisten suorituskykymittareiden lisääminen, Hastingsin asteittainen sisällyttäminen raporttiin sekä TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) ja SASB (Sustainability Accounting Standards Board) -indeksien lisääminen liitteisiin.

Koronapandemiaan reagointi oli vuonna 2020 keskiössä, mutta Sampo-konsernin yhtiöissä toteutettiin vuoden mittaan myös muita vastuullisuustoimia, kuten esimerkiksi:

• If otti käyttöön alihankkijoiden toimintaperiaatteet (Supplier Code of Conduct), jotka tulee jatkossa sisällyttää kaikkiin ostosopimuksiin. Lisäksi If rekrytoi monimuotoisuus- ja osallisuuspäällikön sekä kehitti kypsyysmallin, joka ohjaa monimuotoisuus- ja osallisuustyötä ja lisää sen systemaattisuutta.
  • Topdanmark vahvisti ESG-näkökohtien huomioimista sijoitustoiminnassa. Yhtiö esimerkiksi nimitti ESG-asioista vastaavan salkunhoitajan, päivitti aktiivisen omistajuuden politiikkaansa ja ryhtyi tekemään neljännesvuosittaista ESG-riskianalyysiä osakeomistuksistaan.
  • Hastings kehitti vastuullisesta sijoittamisesta raportointiaan ja otti käyttöön negatiivisen seulonnan sensitiivisille toimialoille. Yhtiö sai myös tunnustusta pääsemällä 2020/2021 Inclusive Top 50 UK Employers -listalle muiden monimuotoisuutta ja osallisuutta edistävien organisaatioiden ohella.
  • Mandatum Life valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi Suomen parhaat työpaikat -kyselyn suurten  yhtiöiden sarjassa. Yhtiö saavutti myös erinomaisen A+ -yleisarvosanan vuoden 2020 PRI-arvioinnissa.
  • Sampo-konsernin emoyhtiö Sampo Oyj:n MSCI:lta ja ISS ESG:ltä saamat ESG-luokitukset paranivat. Lisäksi yhtiössä käynnistettiin konsernitasoinen projekti ESG-näkökohtien systemaattiseksi integroimiseksi osaksi vakuuttamista ja tuotekehitystä.

-Vuosi 2020 oli haasteellinen kaikille, niin liiketoiminnan kannalta kuin henkilökohtaisellakin tasolla. Olosuhteista huolimatta edistyimme monilla tärkeillä vastuullisuuden osa-alueilla unohtamatta asiakaspalvelun ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeyttä, toteaa yritysvastuujohtaja Johanna Tynkkynen.

Sampo-konserni on sitoutunut edistämään vastuullisuustyötä yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Sampo työskentelee jatkuvasti vastuullisuusnäkökohtien, kuten YK:n Global Compactin periaatteiden, sisällyttämiseksi osaksi konsernin politiikkoja ja liiketoimintaa ja haluaa myös kannustaa sijoituskohteitaan sekä muita liikekumppaneitaan toimimaan samoin.

Johanna Tynkkynen, yritysvastuujohtaja, puh. 010 516 0067