Muutos Sampo-konsernin raportoinnissa - Topdanmark A/S:stä Sammon tytäryhtiö

Sampo-konserni on käsitellyt tanskalaista vakuutusyhtiötä Topdanmark A/S:ää toukokuusta 2011 alkaen osakkuusyhtiönään raportoiden omistusosuuttaan vastaavan tulososuuden vahinkovakuutussegmentissään. 30.9.2017 alkaen Topdanmarkia käsitellään Sampo-konsernin taloudellisessa raportoinnissa IFRS:n mukaisesti tytäryhtiönä. Toimenpide ei aiheuta muita muutoksia Sampo-konsernin ja Topdanmarkin väliseen suhteeseen.

Sampo on tähän asti raportoinut tuloslukunsa kolmelta segmentiltä: vahinkovakuutus (ml. Topdanmark), henkivakuutus ja omistusyhteisö (ml. Nordeasta Sammolle kirjattava tulososuus). Alkaessaan käsitellä Topdanmarkia tytäryhtiönä Sampo muuttaa raportointiaan ja julkistaa tuloslukunsa jatkossa neljältä segmentiltä: If, Topdanmark, Mandatum Life ja Omistusyhteisö (ml. Nordea).

Topdanmarkin tase yhdistetään 2.11.2017 julkistettavassa Sampo-konsernin tammi-syyskuun 2017 osavuosiraportissa kokonaisuudessaan Sampo-konsernin taseeseen. Sammon omistusosuutta vastaava osuus Topdanmarkin tuloksesta raportoidaan tammi-syyskuun 2017 osavuosiraportissa Topdanmark-segmentissä erillisinä rivinä osuutena osakkuusyhtiön voitosta/tappiosta. Lisäksi Sammon Topdanmark-omistuksen hankintahinnan ja 30.9.2017 mukaisen käyvän arvon erotus huomioidaan tuloksessa. Hankintahinnan ja käyvän arvon erotus määritellään Topdanmarkin 30.9.2017 päätöskurssin ja vuoden 2017 kolmannelta arvonnousu on yli 700 miljoonaa euroa.

Topdanmarkin tuloslaskelmaerät raportoidaan Sampo-konsernin konsernitilinpäätöksen Topdanmark-segmentissä rivi riviltä 1.10.2017 lähtien.

Sampo-konsernin vakavaraisuuslaskenta ja -raportointi pohjautuvat rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta (2004/699) annettuun lakiin, joka perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2002/87/EY finanssiryhmittymään kuuluvien luottolaitosten, vakuutusyritysten ja sijoituspalveluyritysten lisävalvonnasta. Konsolidaatio tuo konglomeraattisääntöjen mukaiseen konsernin vakavaraisuuspääomalaskentaan muutoksia Topdanmarkin osalle. Jatkossa Topdanmarkia käsitellään vakavaraisuuslaskelmissa samoin kuin If Vahinkovakuutusta ja Mandatum Lifeä, ja tämän seurauksena myös Topdanmarkin vakavaraisuuspääomavaatimus (SCR) lasketaan standardikaavan mukaisesti. Muutoksen ei odoteta vaikuttavan Sampo-konsernin vakavaraisuussuhteeseen merkittävästi.

Peter Johansson
talousjohtaja